dag 2 mai chau - Reisverslag uit Bovenkerk, Nederland van wijzitteninvietnam - WaarBenJij.nu dag 2 mai chau - Reisverslag uit Bovenkerk, Nederland van wijzitteninvietnam - WaarBenJij.nu

dag 2 mai chau

01 Januari 1970 | Nederland, Bovenkerk

we zitten in de bus terug naar hanoi, vandaag naar mai chau geweest. de rit erheen duurde zon drie uur. ik dacht sat het alleen een fietstochtje was van 2 uur vlak buiten de stad maar de rit ernaartoe duurde dud zelfs al langer. we kregen een heerlijke lunch in het huis van de zus van de reisleider. we hebben het familiehuis gezien van binnen, een huis van hout met een bamboe vloer waardoor je op de inder etage kijkt. vrouwen via de rechter trap omhoog want zo komen ze direct bij de keuken uit en de mannen via de linker want zo komen ze direct in de woonkamer. wannner een stel kinderen krijgt, meerdere zoons bijvoorbeeld. dan krijgt de lievelingszoon het huis wanneer hij trouwt. de ouders zelf verhuizen dan naar de keuken, een klein keukentje in dit geval. dochters die trouwen gaan oo hun beurt in het huis van hun schoonouders wonen en er wordt dan van hun verwacbt sat zij voor ieder gezinslid een deken, matras, kussen en kussensloop maken. veel vrouwen hebben bijna geen vingertoppen meer van al het naaien. ze krijgen ook nog een kromme rug van al het werk op het land. de mannen hoeven alleen het huis te bouwen en hun eigen doodakist, daarna mogen ze kindjes maken en rijstwijn drinken, met name in de binnenlanden is dit ouderwetse beeld er moeilijk uit te krijgen. we zijn langs veel huisjes en werkplaatsen gereden. vaak een hond voor de deur, gansen op de stoep en een koe in wei. allemaal bedoeld om gegeten te worden, ja ook alle honden! cao in het vietnamees en veel terug te vinden op de grote reclameborden langs de weg. voor een kilo varken betaal je zon 4 dollar, voor kip 5 en voor hond wel 10. het is dus nog een luxeartikel ook.
inmiddels is het half 6 en wordt het inmiddels donker, ik vrees voor alle wrghebruikers zonder licht die ons tegemoed komen maar ik probeer maar niet teveel uit het raam te kijken.