dag 7 sapa - Reisverslag uit Bovenkerk, Nederland van wijzitteninvietnam - WaarBenJij.nu dag 7 sapa - Reisverslag uit Bovenkerk, Nederland van wijzitteninvietnam - WaarBenJij.nu

dag 7 sapa

01 Januari 1970 | Nederland, Bovenkerk

Nugisteren kregen we tken we bij het hotel kwamen opniruw een nieuwe kamer. we gasn er elke keer op schteruit deze keer zaten we aan de wegkant en hadden we een bed en een kakkerlak innde badkamer haha. ik heb hem geplet en geert heeft hem weggegooid.

daarna wikden we lekker eten dus we sochtrn een goed beoordeeld tentje met virtnamees eten via tripadvisor. de nr 11 van de 1000 restaurantjes zat 200m verderop. eenmaal buitrn en innde juiste straat wisten we niet meer hoe die tent heette dus weer terug naar het hotel, naam van tentjr opgeschrrven en weer trrug. we hafden het zo geviknden en wie zst er binnen? een vreselijk amerikaans stel dat we kenden van de boottocht. die mensen bleven echt masr praten tegen iedereen hrt was zo vervekend en dir stemmen kwamen overal bovenuit. toen zijn we sbel doorgelopen en kwamen we bij een doodlopend steegje met japans etrn. sushi! we twijfelden even masr stapten toch nasr binnen en hebben genoten. het was hartstikke lekker en vers we vonden het heerlijk!

terug in het hotel kwamen wr erachter dat de planning met sapa een beetje vervelend was. omdat we met de nachttrein zouden gaan zouden we hiervan terugkomen en dan geen hotel hebben omdat we meteen die avond door zouden vliegen naar hue.
toevallig mailde de touroperator dat we ook met de bus konden gaan, dat dat goedkoper zou zijn en 3 dagen ipv 2.
mooie oplossing dus om 22:30 hebben we dat via de mail geregeld. het verschil zat hem voor ons wel in de slaaptijd. we hadden de wekker op 8:30 gezet omdat we eindelijk een dagje konden uitslapen maar dat werd nu dus 6:00. het busje zou ons om 8u ophalen, tijdens het ontbijt kregen we een mail dat het 7:30 werd en plotseling stond de chauffeur om 7u voor onzr neus. gelukkig waren we al klaar en konden we ons ontbijt opetrn in de bus.
we hebben de achterste bank voor ons alleeen dus we hebben allebei languit kunnen slapen.

sapa is prachtig, heel anders dan de omgevingen die we inmiddels gezien hebben. de weg die er doorheen gaat is nieuwe, vangrail reflectoren en lijnen. geen scooters dir in tegengestelde richting komen. de bomen zijn lang dun en groen en overal mooie heuvels bergen en aangelegde terrassen. er wordt hier meer verbouwd dsn alleen rijst dus de velden zien groen.
er ligt minder troep en puin op straat en voor de huizen.
de huisjes waren eerst masr hout met rieten daken en nu zien we ook wat meer betonnen huisjes maar zonder veel poespas. geen gekrulde dakrn of kleurtjes.
en loopt ook een groot kanaal hier en re huisjes liggen wat meer versprijd het zirt er niet uit aks een grote stad zoala dat in Hanoi wel het geval is.
buffels grazen door de velden, kindjes fietsen rond en onxe chauffeur raast als een malle echt overal voorbij. net hadden we een korte stop en de vhauffeur stapt uit en gaat er vandoor. iedereen keek verbaadd hoe hij wegrende, weer tetug bleek dat hij het deed om de bloedsomloop weer op gang te brengen. het zag er erg grappg uit.

waar we net doorheen en lnags reden en wat er pracjtig uitzag was niet sapa. daar zijn we nu en het is hier ontzettend toeristisch. alleen maar straten met hotel winkels footmasdage, knipperende reclameborden en vrouwen in ttaditionele kleding die nog beter engels praten dan de meeste mensen die we ontmoet hebben en die beginnen met hello where u from,whats your name, buy this from me. en na de nee van onze kant zeggen ze dan you want cheaper, how much cheaper. en allemaal doen ze dat!

we zitten in het fourseasons van sapa haha en de ventilator zit in een gat in de muur naar buiten dus de badkamer is ijskoud waardoor we nog niet hebben gedoucht. zelfs niet na onze hike van 2 uur de berg af en weer op naar cat cat village. kleine huisjes langs een stijle trap naar beneden. je mag in een paar huizen binnen kijken en daar hangt dan ook een bordje met: traditionional housr please come in. er stond een weefapparaat compleet met kale hennep, gesponnen draad en daarnaast een tasje helemaal af en nstuurlijk was dit te koop en werd het aangeboden. onderaan de berg lag cat cat, waar een traditionele dans werd oogevoerd. twee volwassenen die om elkaar heen hupsten, we vonden het eigenlijk niet zo leuk en bij navraag bij onze gids of dit voor familie,kinderen of toeristen was gaf hij toe dat het voor de toeristen bedacjt was. toen we door het dal liepen hoorde we ineens een luidapreker met de boodschap. hello ladys and gentlemen, welkome to sapa.
de berg op was echt een barre tocht haha we zweette ons rot en vanwehe de mist zagen we het niet goed dus achter elke bocht lsg toch weer een noeuwe bocht. we kwamen erachter sat dit klimmen toch niet helemaal aan ons besteed was.

we hebben savonds nog het stadje bekeken, war winkeltjws bezocht en voor het eerst wat chippiws en chocolade gehaald en terug naar het hotel gegaan, de airco op volle toeren op de max temp gezet en daarna filmpje gekeken oo de tablet.